یک کنجکاو!

مختصر نوشت هایی از یک کنجکاو...

درود!

برای صرفه‌جویی در وقت ارزشمندتان و استفادۀ بهتر و بهینه‌تر از مطالب وبلاگ، لطفاً از بخش موضوعات برای دسترسی به موضوع مورد علاقه‌تان استفاده فرمایید.

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

گیمیفیکیشن و مسواک زدن (نمونه)

استفادۀ مسواک‌های هوشمند از داستان‌سرایی برای واداشتن کودکان به مسواک زدن


Smart Mirror

طبق گفتۀ اورال‌بی (Oral B) مسواک‌های هوشمند در آینده می‌توانند با آینه‌های هوشمند در جهت تشویق مسواک زدن بهتر استفاده شوند.

این شرکت فناوری‌های دندان‌پزشک در کنگرۀ جهانی موبایل پس از نشان دادن فناوری‌هایش عنوان کرد در حال حاضر اجازه دسترسی توسعه‌دهندگان شخص ثالث به نرم‌افزارش را باز می‌گذارد تا بتوانند برنامه‌های مختلف برای آن توسعه دهند.

این شرکت بیان کرده توسعه‌دهندگان می‌توانند از اطلاعات ابری او برای دریافت و ذخیره‌سازی اطلاعات ناشناس مسواک زدن استفاده کنند یا اپلیکیشن‌های خودشان را برای استفاده با مسواک‌های هوشمند توسعه دهند. کاربران هم می‌توانند آزادانه اجازه استفاده یا عدم استفادۀ شرکت‌های شخص ثالث از اطلاعات مسواک زدن آن‌ها را بدهند یا خیر.

یکی از مثال‌هایی که شرکت اورال‌بی برای استفاده از پتانسیل این فناوری می‌زند آینۀ هوشمند است. آینه‌ای با صفحۀ بزرگی نمایشگر در پشت آن که کودکان رو با نمایش داستانی روی آن به درست مسواک زدن تشویق می‌کند.

با مسواک زدن صحیح روند داستان با یک قلعه و رنگین‌کمانی که روی آینه ظاهر می‌شود پیشرفت می‌کند، و در صورت اشتباه مسواک زدن هیولاهای کارتونی روی تصویر نمایش داده می‌شوند. اگر کودکی به خوبی و درستی مسواک بزند یک داستان تعاملی به او پاداش داده می‌شود که می‌تواند بعد از آن روی تبلت یا گوشی هوشمندش استفاده کند.

افراد بالغ هم می‌توانند از آینۀ هوشمند استفاده کنند، با چک کردن وضعیت هوا، وضعیت پرواز‌ها، عناوین خبری و یک تایمر مسواک زدن که در گوشه‌ای از آینه نمایش داده می‌شود.


Oral-B Smart Brushes

به تازگی، اورال‌بی اپلیکیشن اندروید و iOSش را در کنار مسواک‌های هوشمند آپدیت کرده است. یکی از قابلیت‌های جدید به دندان‌پزشکان اجازه می‌دهد به کاربران چطور مسواک زدن بهتر را نشان دهند.

دندان‌پزشکان می‌توانند از اپلیکیشن برای اضافه کردن زمان بیشتر در روال روزانه و یا تمرکز و فوکوس کردن بر نواحی خاصی از دهان استفاده کنند. بیماران هم همچنن می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن پیشرفت موفقیت درمان و یا نگهداری مناسب از دندان‌هایشان را با دندان‌پزشکان یا مسئولین بهداشت به اشتراک بگذراند و بازخورد بگیرند.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید این است که کاربران می‌توانند روال‌های جدید مسواک زدن خودشان برای رسیدن به هدف دندان‌های سفیدتر، نفس تازه‌تر یا بهداشت دهان و دندان ایجاد کنند.


منبع مقاله

  • ۰ پسندیدم
  • ۰ نظر
    • مصطفی سپهریان
    • چهارشنبه ۲۶ مهر ۹۶

    12 پلتفرم گیمیفیکیشن برای کمک به یادگیری برنامه‌نویسی - بخش دوم


    رشد آگاهی درباره برنامه‌نویسی موضوعی است که به تازگی بسیار دیده می‌شود، و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک به مهارتی ضروری و بسیار مهم در رزومه افراد تبدیل خواهد شد. امروز نگاهی به چند پلتفرم آموزشی برای کمک به یادگیری برنامه‌نویسی از طریق گیمیفیکیشن خواهیم داشت. در بخش اول به معرفی 6 پلتفرم گیمیفیکیشن در زمینه یادگیری برنامه‌نویسی پرداختیم و در این بخش 6 پلتفرم بعدی را معرفی می‌کنیم.


    FightCode

    هزینه اشتراک: رایگان

    مفاد آموزشی: JavaScript

    سطح آموزشی: مبتدی

    هدف اصلی این پلتفرم یادگیری جاوا اسکریپت با ایجاد یک ربات است. روبات ایجاد شده می‌تواند با دیگر ربات‌ها در چالش‌هایی با دوستان و دشمنانتان مبارزه کند. با هر ربات جدید، بازیکن مهارت‌های جاوا اسکریپتش را بهبود می-بخشد. بازی تختۀ امتیاز هم دارد و در نتیجه بازیکنان می‌توانند پیشرفت و دستاوردهایشان را دنبال کنند. تا کنون 27 هزار ربات در این بازی وجود دارد.

    FightCode
      

    Robocode

    هزینه اشتراک: رایگان

    مفاد آموزشی: Java

    سطح آموزشی: مبتدی تا پیشرفته

    روبوکد پلتفرم گیمیفیکیشن دیگری است که بازیکنان در آن باید چیزی بسازند تا بتوانند دیگران را شکست دهند. در این مورد (تصویر زیر)، بازیکن باید با استفاده از Java و .NET یک تانک بسازد و دیگران را نابود کند. مبارزه‌ها به صورت بلادرنگ بر روی صفحه نمایش داده می‌شود. ساخت اولیه یک تانک سریع و آسان است، اما تبدیل آن به یک ماشین کشتار نیاز به هزاران خط کد دارد. اگر تانکی ضعیف کد زده شده باشد، هدفش را از دست می‌دهد و آسیب‌پذیر می‌شود.

    RoboCode


    Code Hunt

    هزینه اشتراک: رایگان

    مفاد آموزشی: Java, C#

    سطح آموزشی: مبتدی تا پیشرفته

    این پلتفرم جالب گیمیفکیشن توسط واحد پژوهش مایکروسافت توسعه داده شده است و به یادگیری جاوا و C# کمک می‌کند. در حالی‌که در ابتدا ممکن است به اشتباه این برداشت شود که هدف بازی "پیدا کردن، بازیابی و گرفتن تعداد بخش کدهای بیشتر" باشد، بعد مشخص می‌شود مهم است که بخشی از کد به شکلی ظریف ویرایش شود تا نتایج مورد انتظار بدست آید. همچنین این فرصت را به کاربر می‌دهد تا بازی‌های خصوصی یا عمومی ایجاد کند. هر بازی مبتنی بر یک و فقط مجموعه‌ای از پارامترها می‌باشد.

    CodeHunt


    Dungeons and Developers

    هزینه اشتراک: رایگان

    مفاد آموزشی: HTML, CSS, AJAX, jQuery, APIs و ...

    سطح آموزشی: متوسط تا پیشرفته

    اگر از عاشقان بازی‌های نقش‌آفرینی (RPG) هستید و با دیدن تیتر این مقاله به یک بازی کلاسیک نقش‌آفرینی فکر می‌کردید، اینجا برای شماست! درست مثل D&D (بازی معروف سیاهچاله‌ها و اژدها)، خالق این پلفترم گیمیفیکیشن از درخت مهارت برای نمایش دادن پیشرفت بازیکنان استفاده می‌کند. هر مهارت نشان داده شده روی درخت، نماد منحصر به فرد خودش را دارد.

    Dungeons and Developers


    Ruby Warrior

    هزینه اشتراک: رایگان

    مفاد آموزشی: Ruby on Rails

    سطح آموزشی: متوسط

    در اینجا شما می‌توانید برنامه‌نویسی به Ruby را یاد بگیرید. همانطور که موضوع سایت گویاست، در این پلتفرم جنگجویی وجود دارد که باید به مراحل بعدی دسترسی پیدا کند و هرچه امتیازات بیشتری کسب کند، بهتر است. با هر مرحله کارکردها و توانایی‌های بیشتری اضافه می‌شود. بازی دانش حلقه‌ها، شروط و دیگر جنبه‌های زبان برنامه‌نویسی را بهبود می‌دهد. می‌توانید بازی را همراه با ضرب موزیک 8-بیتی انجام دهید.

    Ruby Warrior


    Hack n Slash

    هزینه اشتراک: Steam (یک سرویس آنلای مربوط به بازی پیشنهاد شده از طرف Valve)

    مفاد آموزشی: هک

    سطح آموزشی: مبتدی

    این پلتفرم از سری بازی‌های Zelda الهام گرفته شده و ایدۀ یادگیری برنامه‌نویسی با برنامه‌ریزی مجدد خواص یک شئ در بازی را آموزش می‌دهد. بازیکن متناسب با خواسته‌های خودش کدهای بازی را بازنگری و بازنویسی می‌کند. جنبه-هایی از بازی مثل رفتار موجودات و تعامل با جهان پیرامون قابل تغییر هستند. در اصل، بازی با رعایت نکردن قوانین به پایان می‌رسد.

    Hack n Slash


    لینک بخش اول مقاله

    ترجمه‌ای از وبلاگ getbadges
  • ۰ پسندیدم
  • ۰ نظر
    • مصطفی سپهریان
    • جمعه ۲۱ مهر ۹۶

    12 پلتفرم گیمیفیکیشن برای کمک به یادگیری برنامه‌نویسی - بخش اول

    رشد آگاهی درباره برنامه‌نویسی موضوعی است که به تازگی بسیار دیده می‌شود، و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک به مهارتی ضروری و بسیار مهم در رزومه افراد تبدیل خواهد شد. امروز نگاهی به چند پلتفرم آموزشی برای کمک به یادگیری برنامه‌نویسی از طریق گیمیفیکیشن خواهیم داشت. با توجه به این واقعیت، برنامه‌نویسی توجه افراد بیشتری از کسانی که نسبت به فردا آگاه هستند را به خود جلب می‌کند. به همین دلیل است که پلتفرم‌های آموزشی بیشتری با هدف یادگیری برنامه‌نویسی از راه‌های پاداش‌دهی و بصری را می‌بینیم. برای این‌که کارشان را انجام دهند فرآیند آموزشی را بازی‌انگاری می‌کنند.


    Codecademy

    هزینه اشتراک: رایگان

    زبان‌های برنامه‌نویسی: HTML/CSS, Python, PHP, Ruby, APIs, JavaScript, jQuery

    سطح آموزشی: مبتدی


    کدآکادمی معروف‌ترین و احتمالاً یکی از پر استقبال‌ترین پلتفرم‌های آموزشی گیمیفیکیشن در اینترنت است. کاملاً رایگان بودن آن نکتۀ بسیار مهمی است. در مجموع، شامل 100 درس بوده که هر کدام از آن‌ها متشکل از 5 الی 20 زیر درس می‌باشند. اگرچه مباحث سخت و پیچیده‌تری مثل طراحی بازی و وب‌سایت را هم آموزش می‌دهد، اما عموماً به افراد مبتدی و تازه‌کاران که هیچ ایده‌ای از حتی یک عبارت شرطی (if statement) ندارند پیشنهاد می‌شود. کدآکادمی از یک سیستم مدال‌ها و دستاوردها استفاده می‌کند – هر چه دروس بیشتری را تکمیل کنی، مدال‌ها و امتیازات بیشتری کسب می‌کنی.


    Codecademy


    Codeschool

    هزینه اشتراک: پولی

    مفاد آموزشی: Ruby, JavaScript, HTML/CSS, Python, iOS, Git, Databases, Electives

    سطح آموزشی: متوسط تا پیشرفته


    اصلی‌ترین تفکر پشت سیاست‌های Codeschool این است که "بهترین راه برای یادگیری انجام آن است". نکته‌ای که این را نسبت به کدآکادمی متفاوت می‌کنم، ترکیب محتوای ویدئویی، کد زدن در مرورگر و گیمیفیکیشن است که این همخوانی و تطابق بسیار عالی است. مشابه با کدآکادمی، Codeschool هم امتیازات، مدال‌ها و دستاوردها را پاداش می‌دهد. نکتۀ مهم‌تر اینجاست که این پلتفرم با Open Badges – که دستاوردها و مدال‌های را از پلتفرم‌های گیمیفیکیشن مختلف جمع آوری می‌کند و به بینندگان بیشتری نمایش می‌دهد – همکاری می‌کند.


    Codeschool


    Treehouse

    هزینه اشتراک: پولی (نسخه آزمایشی رایگان)

    مفاد آموزشی: Android, C#, CSS, Databases, Design, Development, Digital Literacy, Game Development, HTML, iOS, JavaScript, PHP, Flask, Swift, Python, Ruby, WordPress, Java, Web Design, PHP, WordPress, workshops, courses

    سطح آموزشی: مبتدی تا پیشرفته


    جدا از مدال‌ها، دستاورد‌ها و ویدئوها، Treehouse شامل امتحانات هم می‌شود. علاوه بر این، فرد می‌تواند در چالش-های برنامه‌نویسی شرکت کند که سریع‌تر مواردی که در ویدئوی قبلی آموخته را اعمال و استفاده کند. می‌توانید با دیدن ویدئوها و حل امتحانات امتیازت و مدال‌های مختلف کسب کنید. مأموریت نهایی Treehouse این است که به یک کارفرمای بالقوه کمک کند تا ببیند چه مهارت‌هایی برای یک فرد خواهان شغل نیاز است.


    Treehouse


    CodinGame

    هزینه اشتراک: رایگان

    مفاد آموزشی: C, C++, Java, C#, PHP, Python, Ruby, Javascript, Objective-C, Go, Haskell, Scala, Perl, Dart, Bash, Pascal, Groovy, Clojure, VB.NET, Lua, F#, OCami, Swift, Rust

    سطح آموزشی: متوسط تا پیشرفته


    درحالی‌که اکثر پلتفرم‌های گیمیفیکیشن از مدال‌ها، دستاوردها و امتیازت استفاده می‌کنند، CodinGame از بازی‌های واقعی برای کمک به فرآیند یادگیری استفاده می‌کند. برعکس کدآکادمی و دیگر پلتفرم‌های معرفی شده، CodinGame همراه با بازی‌هایش، به یادگیرندگان پاداش‌های ذاتی می‌دهد. مفاد آموزشی‌اش شامل بیش از 20 زبان برنامه‌نویسی است. همه چیز به صورت بلادرنگ در یک مرورگر اتفاق می‌افتد، جایی که فرد هم کد می‌زند و در گوشۀ تصویر هم بازی را می‌بیند.


    CodinGame


    CodeCombat

    هزینه اشتراک: رایگان / سطوح بالاتر پولی (9.99$)

    مفاد آموزشی: Python, JavaScript

    سطح آموزشی: مبتدی تا متوسط


    مشابه با CodinGame، CodeCombat هم از بازی‌های واقعی برای یادگیری برنامه‌نویسی توسط افراد استفاده می-کند. صفحه نمایش بین یک ویرایشگر کد و یک دخمه پرپیچ و خم با آواتار بازیکن است که می‌تواند توسط مجموعه-ای از دستورات که باید به درستی تایپ شوند کنترل می‌شود، چون هر خطا در کد امتیازات ضربه را کاهش می‌دهد. در نهایت تعداد زیاد خطاها باعث کشته شدن کاراکتر می‌شود. هر مرحله شامل درخواست‌ها و مأموریت‌های مختلف، مثل جمع کردن جم‌ها، مبارزه با هیولاها و پیدا کردن راهی به مرحله بعد می‌باشد.


    Codecombat


    Checkio

    هزینه اشتراک: رایگان

    مفاد آموزشی: Python

    سطح آموزشی: پیشرفته


    مفاد آموزشی به زبان برنامه‌نویسی پایتون محدود شده است. فرد می‌تواند در میان چالش‌های مختلف برنامه‌نویسی را بیاموزد، اما همچنین هدف دیگری هم دنبال می‌کند – وظایف برنامه‌نویسی مشکوک و مشکل‌دار را هم در بین تمام جامعه کاربران برای کمک کردن به حل آن به اشتراک می‌گذارد. Checkio می‌خواهد برنامه‌نویسان مشکلاتشوان را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند تا به کمک هم راه‌حلی برای آن بیابند. Checkio بازیکنان را با مشکلات برنامه‌نویسی واقعی مواجه می‌کند، در حالی‌که، همانگونه که آارامنکو ادعا می‌کند،Codecademy فقط افراد را مجاب به خواندن در مورد کد و برنامه‌نویسی می‌کند.


    Checkio

    در مقاله بعد به بررسی 6 پلتفرم دیگر گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری برنامه‌نویسی خواهیم پرداخت.

    لینک مقاله در آقای گیمیفیکیشن

    قسمت دوم مقاله

    ترجمه‌ای از وبلاگ getbadges
  • ۰ پسندیدم
  • ۰ نظر
    • مصطفی سپهریان
    • چهارشنبه ۱۹ مهر ۹۶

    تشریفات در میزبانی از مشتریان، ضروری یا غیر ضروری؟

    چندی پیش در تلگرام و توییتر تصویری از میزبانی ایرانسل از وزیر جدید ارتباطات و خوش آمدگویی کارمندان این شرکت به وزیر پخش شد، با این مضمون و کپشن که:

    «کارمندان ایرانسل اماده خوش آمدگویی به وزیر ارتباطات هستند!
    این وضعیت واقعا تاسف آوره تو #ایرانسل، اونوقت میایم صاحب چسب هل رو مسخره میکنیم » (اکانت amirtanhass در توییتر)


    پیروی این بحث‌های مختلفی در گروه‌ها دیده می‌شد پیرامون اینکه این عمل اشتباهی بوده یا نه برای کسب و کارها برخی اقدامات ضروری است؟ در همین راستا من هم در این بحث شرکت کردم و مطلبی را که برداشت من از کتاب METHODS of Persuasion بود به صورت زیر آوردم. لازم به ذکر است که مطالب گفته شده تنها نظر و برداشت شخصی بنده است:


    نکته‌ای رو در کتاب METHODS of Persuasion نوشته‌ی Nick Kolenda (که یک شو من، تردست و ذهن‌خوانه و در وبلاگشم در مورد روانشناسی و بازاریابی مطلب می‌نویسه) خونده بودم که به نظرم بی‌ربط به این بحث نیست!

    بطور کلی در این کتاب اومده و 7 قدم برای متقاعدسازی دیگران (در مورد خواستۀ شما) بر اساس تحقیقات روانشناسی، اقتصاد رفتاری و اصول مذاکره رو در  7 فصل آورده (مخفف شدۀ اون میشه METHODS) که چطور از شروع مکالمه (یا حتی قبل از مکالمه) بتونیم اثرگذاری روی فرد رو شروع کنیم و ادامه بدیم و بهش نفوذ کنیم.
    از Anchoring و قضیه لنگری استفاده کرده، بالا بردن میزان توقع و انتظار فرد، استفاده از نسبیت (در کتاب نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر دن اریلی در این سه مورد خیلی صحبت شده)، تا اینکه توی پیامی که میخوایم بدیم چه مواردی رو رعایت کنیم، و حتی اینکه ظاهر پیاممون چطور باشه!

    اما این‌‌ها رو گفتم که به این برداشت خودم از کتاب (مناسب با مورد بحث) برسم:
    1- تشریفات به سبک دیده شده، باعث ایجاد یک لنگرگاه در ذهن مشتری می‌شه و میزان توقع اون از فروشنده/فروشگاه/شرکت رو بالا می‌بره.
    2- این حس رو در مشتری بوجود میاره که برای شرکت ما ارزشمنده و انگیزه‌ی اون رو بالاتر می‌بره (بعداً در فصل 5 یا 6 کتاب از اثرگذاری انگیزه در درک و پذیرش پیام طرف مقابل صحبت شده)
    3- و موردی که بیشتر به نظرم مد نظر هست: افراد پیام‌ها رو به دو صورت ارزیابی می‌کنن: Systematic Processing و Heuristic Processing.
    که در مورد اول پیام رو به صورت کامل بررسی می‌کنه، به جزئیات متن اصلی پیام دقت می‌کنه و خیلی کاری به حاشیه‌ها نداره!
    اما در ارزیابی نوع دوم، اولین نکته‌ای که از پیام به نظر بیننده/شنونده می‌رسه زیبایی بصری، رعایت کردن بعضی نکات، مقدار/اندازه اطلاعات و فردی که داره پرزنت می‌کنه است!
    دو تا فاکتور در اینکه پیامتون چطور از طرف فرد مقابل ارزیابی می‌شه اثرگذاره: Motivation و Ability. که باز هر کدوم موارد دیگه‌ای رو داره.

    اگر دقت کنین بیشتر موارد مهندسین فنی ما توی برقراری ارتباط با مشتری و ارائه اطلاعات مناسب (یا بهتر بگم به شکل مناسب) دچار ضعف هستن و به همین دلیل نمی‌تونن مشتریانشون رو راضی نگه دارن. کم پیش نیومده برای خود من که دیدم وقتی یکی از همکاران فنیم کسی رو پرزنت می‌کرده، مطالبی که گفته کاملاً فنی و البته دقیق و جزئی بوده که یک مهندس هم رسته رو خوشحال و راضی می‌کنه؛ اما در نهایت مشتری طوری هاج و واج نگاه می‌کنه که انگار هیچی نفهمیده! (تفاوت بین Content و Context در پیام)

    خب، بطور کل، تشریفات در چشم فرد مهمان، مشتری یا هر چیزی که اسمش رو بذاریم، باعث ایجاد حس و تجربه‌ی بهتر میشه.
    اما این نکته رو باید در نظر داشت که (همونطور که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد) هر تشریفاتی هم جایی دارد، اگر مهمان فردی کت و شلواری و با پرستیژ بالا یا مقام و منسب بالایی بود، باید به همون شیوه باهاش رفتار کرد، یک جلسه رسمی، کت و شلواری و چای یا قهوه در فنجون‌های باکلاس.
    اما اگر مهمون فردی بود که ظاهری ژولیده‌تر یا معمولی تر داشت، اگر بخوایم اینطور رفتار کنیم، معذب میشه و حس بدی رو از جلسه میگیره.
    یا مثلاً وقتی در یک جلسه فروش/کاری با یک مهندس هستیم، سعی میکنیم از همون اول بریم سراغ اصل مطلب و دادن اطلاعات جزئی و رقمی که مهندس راضی تر باشه، اما وقتی با یک بازاری صحبت می‌کنیم، خیلی جالب نیست از همون اول صحبت از عدد و رقم پروژه بشه، بهتره اول کمی صحبت‌های حاشیه‌ای تر، جک، خاطره یا موارد اینطوری بیان بشه تا احساس نزدیکی بیشتری ایجاد بشه. (این موارد هم در کتب فروش و مذاکره زیاد قید شده)

    امیدوارم منظورم رو خوب گفته باشم

    در کل من با کار ایرانسل، یا تشریفات در زمان و جای مناسب خودش کاملاً موافقم!



    اما حالا که صحبت از کتاب فوق شد، تصمیم گرفتم در پستی جدا (در آینده) به مروری بر کتاب METHODS of Persuasion بپردازم.

    شیوه‌های متقاعدسازی

  • ۰ پسندیدم
  • ۰ نظر
    • مصطفی سپهریان
    • جمعه ۷ مهر ۹۶

    مروری بر کتاب Drive، انگیزه: راهکاری نو برای خلق دنیایی نو

    سیاست هویج و چماق به یک قرن پیش تعلق دارد. انگیزه می‌گوید برای کار در قرن 21 باید سیاست را به استقلال عمل، تبحر و آرمان ارتقاء دهیم.

    Drive انگیزه

    انگیزه: راهکاری نو برای خلق دنیایی نو

    مطلب فوق چکیده‌ای برای توییتر از کتاب Drive (ترجمه شده با نام انگیزه: راهکاری نو برای خلق دنیایی نو توسط خانم مرجان فرجی) نوشته‌ی آقای دنیل اچ پینک (Daniel H. Pink) می‌باشد. دنیل پینک را از طریق کتاب جذاب یک ذهن کاملاً نو (A Whole New Mind) به خاطر داریم؛ فردی که با اعلام نشریه کسب و کار هاروارد در سال 2011 به عنوان یکی از 50 متفکر مدیریت جهان بر سر زبان‌ها افتاد.

    پینک در کتاب انگیزه سعی کرده با ارائه‌ی مقالات و نتایج آزمایش‌های گوناگون و جذاب دانشمندان و متفکران حوزه کسب و کار، روانشناسی و اقتصاد رفتاری به کند و کاو در زمینه انگیزه درونی انسان‌ها، انگیزش‌بخشی به دیگران در محل کار و زندگی و نحوه‌ی بالاتر بردن راندمان کاری و مسئولیت پذیری خود و دیگران بپردازد. و با ارائه مطالب جذاب در نهایت به این می‌رسد که سیاست چماق و هویج به قرن قبل تعلق دارد و نمی‌توان کارهای خلاقانه‌ی قرن بیست و یکم را با این روش‌ها مدیریت کرد. همچنین معتقد است که انگیزه به صورت ذاتی و درونی در افراد وجود دارد، و تنها کاری که مدیران و صاحبان کسب و کار باید انجام دهند این است که آن را نکشند!


    نکته‌ای که در وهله اول مطالعه این کتاب به نظرم رسید، ارتباط مشخص و مستقیم مطالب کتاب و نتایج آزمایش‌های بیان شده با نظریه X و Y آقای داگلاس مک گریگور بود. به صورتی که خود پینک هم در جایی از کتاب از این نظریه یاد می‌کند و با عاریه گرفتن حرف X از تئوری مک گریگور، تا انتهای کتاب تئوری پایه را در ذهن نگه می‌دارد.


    سراسر کتاب از سه انگیزه (سائق طبق ترجمه خانم فرجی) در انسان‌ها یاد شده و در فصول مختلف به نقد و بررسی این سه سائق می‌پردازد:

    1. سائق زیست‌شناختی (گرسنگی، تشنگی و ...)
    2. پاسخ به پاداش و تنیبه‌های محیطی
    3. انگیزه درونی


  • ۱ پسندیدم
  • ۰ نظر
    • مصطفی سپهریان
    • سه شنبه ۴ مهر ۹۶

    سیستم روشنایی هوشمند در خانه هوشمند چیست؟

    سیستم روشنایی هوشمند در خانه هوشمند چیست؟


    کنترل کامل انواع لامپ‌ها از جمله کم‌مصرف، هالوژن، فلورئسنت، نورپردازی رنگی (RGB)، LED، وال‌واشرها، پروژکتورها و ... با قابلیت روشن/خاموش و نیز افزایش/کاهش شدت روشنایی (دیمر) علاوه بر ایجاد محیطی دلنشین و آرامش‌بخش می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش صرفه‌جویی نیز گردد.


    انواع لامپ‌ها انواع لامپ‌ها

    پیاده‌سازی سناریوهای مختلف روشنایی، بر اساس شرایط مختلف محیطی مانند زمان، مکان، شدت روشنایی و حضور افراد می‌توان جلوه‌های خاص به فضاهای داخلی و خارجی ببخشد. می‌توان با استفاده از محصولات نورپردازی رنگی (RGB) و با استفاده از قابلیت تغییر رنگ این محصولات افکت‌های رنگی در تمام نقاط ساختمان ایجاد نموده و محیطی دلنشین و رویایی را خلق کرد.

    خطوط روشنایی

    خطوط روشنایی در سیستم روشنایی به معنای سرخط‌های مصرف‌کننده با ولتاژهای مختلف AC و DC می‌باشد. این خطوط می‌تواند شامل انواع لامپ‌ها که به صورت سری یا موازی بسته شده‌اند باشد. یکی از نکاتی که در استفاده از عملگرهای خانه هوشمند در بحث روشنایی رعایت کرد، میزان توان مصرفی و خازن ورودی مصرف‌کننده می‌باشد که ممکن است فشار بالایی را به عملگرها وارد نماید؛ در نتیجه باید طبق محاسبات بر اساس توان مصرفی مصرف‌کننده‌ها و توان خروجی رله‌ها و عملگرها استفاده شود.


      ویدئوی توضیحات سیستم روشنایی در خانه هوشمند چیست؟ در آپارات
      نظر خود را در مورد مقاله «سیستم روشنایی در خانه هوشمند چیست؟» با ما در میان بگذارید.

    اکنون که این مقاله را به اتمام رساندید، مقاله‌های مرتبط زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:
  • ۱ پسندیدم
  • ۰ نظر
    • مصطفی سپهریان
    • دوشنبه ۳ مهر ۹۶