با سلام،
با توجه به اینکه همواره مشکلات زیادی در کار و بخصوص راه اندازی اولیه ماژول های ZigBee ZE10 هست، شاید بد نباشه بعضی منابع آموزشی اینجا معرفی بشه.
برای شروع بنده نقل قولی از یکی از پست های خودم در پاسخ به یکی از دوستان رو اینجا میذارم که خیلی خلاصه وار راه اندازی اولیه و آسون ZE10 رو شامل میشه:


IEEEآدرس، یه آدرس منحصر به فرد برای هر زیگبی هست که میشه از این طریق یا حالا آدرس دیگه ای که به صورت دستی اتلاق کنید به ماژول باهاش ارتباط برقرار کنید.

نکته ای که اینجاس شما شبکه ای راه ننداختین هنوز :)
ابتدا باید نوع کاربرد ماژول رو مشخص کنید(Coordinator - Router - End Device)
پس اول از همه با استفاده از AT+NODETYPE = 1مشخص کنید از نوع کوریناتوره، و با 2 یا 3 مشخص کنید روتر یا دستگاه پایانیه.
حالا باید یه PANID واسه شبکه مشخص کنید:AT+PANID=1111 که برای تموم ماژول هایی که میخواید به این شبکه اضافه کنین ثابته.
و در نهایت برای Apply کردنش: ATZ

حالا با AT+TRANSMITMODE = 0 نوع تبادل اطلاعات رو Command معرفی می کنید.
یک کردن رجیستر S11 با ATS11 = 1 برای نمایش داده.
و مجدداً ATZ

حالا برای ارسال با استفاده از AT+UNICAST=IEEE Address, Message استفاده کنید. با دادن OK نشون میده داده ارسال شده و در طرف مقابل دریافت شده.

من خودمم از باودریت 9600 استفاده کردم، مشکلی نبود. فقط یادتون باشه تنظیمات کارخونه فکر کنم باودریت 19200 باشه که باید توسط ProBee Manager اول این باودریت رو تغییر بدین.


با استفاده از این ماژول ها میتوان به سه صورت تبادل داده کرد:
-   UniCast؛ که اطلاعات از یک دستگاه "منبع" به یک دستگاه "مقصد" ارسال می شود. این دستگاه مقصد می تواند هر کدام از دستگاه های ZigBee موجود در شبکه باشد. به منظور مشخص کردن مقصد، از آدرس IEEE دستگاه یا آدرسی که در هنگام پیکربندی به دستگاه اتلاق شده است، استفاده می شود.
-   MultiCast؛ اطلاعات از یک دستگاه "منبع" به تعدادی دستگاه "مقصد" با یک شناسه گروهی مشترکت ارسال می گردد. که این شناسه گروهی هنگام پیکربندی دستگاه ها و شبکه اتلاق می شود.
-   BroadCast؛ اطلاعات از یک دستگاه "منبع" به تمامی دستگاه های ZigBee در شبکه ارسال می شود.
دستگاه های ZigBee به چهار صورت زیر قابل پیکربندی شدن می باشد:
-   ZigBee Coordinator؛ که این فرم ریشه درخت شبکه می باشد و حتی امکان پل زدن به شبکه های دیگر را هم دارد. در هر شبکه حتماً نیاز به یک Coordinator می باشد.
-   ZigBee Router؛ روتر ها قابلیت کانال زدن بین دستگاه های داخل شبکه را دارند. با توجه به اینکه این کار را خود Coordinatorها هم می توانند انجام دهند، وجود Router در یک شبکه ZigBee الزامی نیست.
-   ZigBee End-Device؛ این نوع پیکربندی، فقط کاربردهای محدودی برای تبادل اطلاعات با گره والد را دارد که می تواند Coordinator یا Router باشد.
-   ZigBee Sleepy End-Device؛ همان پیکربندی قبل می باشد با این تفاوت که به منظور صرفه جویی در انرژی می تواند مدت بیشتری را به حالت "خواب، آماده بکار" بماند.
پروتکل ارتباطی ماژول های ZE10 سریال بوده و توسط USART میکروکنترلر مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین یک سری GPIO دیجیتال و آنالوگ هم در اختیار گذاشته شده که میتوان برای بعضی اندازه گیری ها و سوییچ های دیجیتالی استفاده کرد.


در آخر هم دو فایل زیر رو حتماً دانلود کنید، در 5 6 صفحه توضیح داده چطور راه بندازید:
How to communicate
How to configure  

و البته دیتاشیت خود ZE10 که توضیحات کامل داده شده.

با تشکر


پ.ن: از نوشته های قدیمم در انجمن های وبسایت ECA