خب من بعد از نصب کوبین، من چند لحظه ای TV خونه رو اشغال کردم :D و با HDMI و یک کیبورد به ادامه کار پرداختم:

اولین کاری که باید انجام داد، پیکربندی IP و راه اندازی SSHه که لازم نباشه تو خونه منت کشی کنم که TV رو بدن دستم :P

روش های زیادی برای پیکربندی شبکه در لینوکس وجود داره، اما از اونجایی که میخوام این تنظیمات باقی بمونه تو سیستم و با ریست و خاموش شدن عوض نشه، با استفاده از یک ویرایشگر متنی و دسترسی ریشه فایل مربوطه رو ویرایش می کنم:

(برای ویرایشگر متنی میشه از nano یا vi استفاده کرد)

sudo nano /etc/network/interfaces


 و در فایل متنی اول خط iface eth0 inet dhcp رو باید پاک کرد و بعد از اون دستورات زیر رو جایگزین کرد:

auto eth0

iface eth0 inet static

address 192.168.1.100

netmask 255.255.255.0

gateway 192.168.1.1

خب من IP دستگاهمو 192.168.1.100 و GateWay رو 192.168.1.1 تنظیم کردم.

(برای خروج Esc رو زده و از منوی نوشتاری پاین کلید میانبر مشخص شده برای ذخیره و خروج رو بزنید (مثلا برای nano بعد از زدن Esc باید ctrl+w رو زد))

و بعد از اون بهتره که سرویس شبکه رو راه اندازی مجدد بکنیم:

sudo /etc/init.d/networking restart

(برای برگشتن به حالت IP خودکار از این دستور sudo dhclient eth0 میشه استفاده کرد)


و حالا روی اوبونتوی لپ تاپم SSH و SSH-server رو نصب می کنم و به روش زیر از طریق ترمینال به کوبی وصل میشم: (در ویندوز هم میشه از Putty استفاده کرد)

ssh -p 36000 192.168.1.100 -l cubie

ذکر این نکته هم الزامیه که پورت پیشفرض در SSH Server 22 هست ولی توی کوبین برای عدم نفوذ پذیری مقدارش رو به 36000 تغییر دادن. و اینکه در صورتی که میخواین با کاربر ریشه در SSH با کوبین تون کار کنین، با دستور sudo -i میشه وارد این کاربری شد.

همونطور که توی پست قبلی هم گفتم نام کاربری و رمز عبور پیشفرض cubie هست ولی با استفاده از دستورات لینوکس میتونین تغییر بدین پسورد اکانتتون رو.


شما به هر دلیلی نمیخواید یا نمیتونید از HDMI استفاده کنید؟ 

دو راه هست (یعنی دو راه من بلدم :) شاید بیشترم باشه)

۱- استفاده USB-TTL و امکان دیباگ کوبی!

۲- استفاده از قابلیت جالب و کاربردی کوبین به نام مورس کد!!!


موفق باشید 


پ.ن: از مجموعه نوشته های قدیمیم در انجمن های سایت ECA